Chcete využívať vlastné či prenajaté priestory na iné účely, ako to je stanovené kolaudačným rozhodnutím? Zmena účelu využitia priestorov je pomerne náročný proces, ktorým sa mení účel priestoru určený v kolaudačnom rozhodnutí. Ponúkame vám kompletné poradenstvo, vypracovanie potrebnej dokumentácie a žiadostí, rokovanie a zastupovanie pred dotknutými úradmi a zabezpečenie odborníkov, ktorí sú v tomto procese potrební.

Čo je zmena účelu využitia priestorov

Stavbu alebo časť jej priestorov možno užívať len na účel určený v kolaudačnom rozhodnutí (resp. v stavebnom povolení). Kolaudačné rozhodnutie presne určuje, na aký účel a za akých podmienok sa môžu priestory používať. V prípade, že má dôjsť k zmene účelu využitia priestorov, je potrebné požiadať Stavebný úradu o vydanie rozhodnutia.

Za zmenu účelu využitia priestorov sa považuje:

  • zmena spôsobu ich užívania
  • zmena spôsobu užívania ich prevádzkového zariadenia
  • zmena spôsobu alebo podstatné rozšírenie výroby alebo činností, ktoré by mohli ohroziť život a zdravie ľudí alebo životné prostredie

Ako prebieha zmena účelu využitia priestorov

Konanie o zmene užívania stavby alebo priestorov začína Stavebný úrad na základe písomnej žiadosti.

Prílohami tejto žiadosťami sú okrem potrebnej dokumentácie aj stanoviská alebo vyjadrenia orgánov štátnej a verejnej správy. Do konania budú stavebným úradom podľa uváženia prizvaní:

  • Regionálny úrad verejného zdravotníctva,
  • Okresné riaditeľstvo hasičského a záchranného zboru,
  • inšpektorát práce,
  • zainteresované subjekty – susedia, dotknuté osoby a pod.

Ak si to úrad vyžiada, je potrebné k žiadosti priložiť aj výsledky meraní prostredia budov (napr. hluk, osvetlenie a pod.). Žiadateľ by mal mať projektantom vypracovaný aj projekt nového stavu.

Celý proces je pomerne náročný a bežne môže trvať 7 až 10 mesiacov, v náročnejších prípadoch aj dlhšie.

Chcete, aby bola vaša žiadosť schválená v čo možno najkratšom čase? Obráťte sa na nás.

Podľa výsledkov konania vydá stavebný úrad záväzné stanovisko k zmene účelu využitia priestorov. Až po vydaní kladného stanoviska je možné sa v procese otvorenia novej prevádzky posunúť ďalej a podať žiadosť o uvedenie priestorov do prevádzky na príslušný Regionálny úrad verejného zdravotníctva.

Kompletný servis pre zmenu účelu využitia priestorov

V rámci našich služieb vám ponúkame:

  • vypracovanie žiadosti na zmenu účelu využitia priestorov
  • vypracovanie potrebnej dokumentácie a žiadostí pre jednotlivé orgány
  • zastupovanie a rokovanie s príslušnými orgánmi a ďalšími zainteresovanými subjektmi v celom procese
  • zabezpečenie odborníkov, ktorí môžu byť v procese potrební
  • kompletné odborné poradenstvo pri zmene účelu využitia priestorov

Príklad z praxe

Podnikateľ si prenajal priestor a plánoval v ňom otvoriť potravinársku prevádzku. Žiadosť na uvedenie priestorov do prevádzky podaná na Regionálny úrad verejného zdravotníctva mu však bola vrátená. V žiadosti totiž chýbal doklad stavebného úradu, ktorý by deklaroval, že v danom priestore je možné viesť potravinársku prevádzku. Podnikateľ si preto podal žiadosť na zmenu účelu využitia priestorov na príslušný stavebný úrad. Ten požiadal o vydanie stanovísk viacerých orgánov. Celý proces trval viac ako 4 mesiace. Je to pomerne dlhá doba a podnikateľ tak musel platiť za prenajatý priestor, ktorý nemohol na zamýšľaný účel zatiaľ využívať. Takýmto komplikáciám sa dá predísť odborným posúdením podnikateľského zámeru, zistením detailov o priestore, v ktorom sa plánuje podnikať, kvalitným časovým harmonogramom a využitím odborného poradenstva tak, aby bol proces, čo najefektívnejší a najrýchlejší.