27.11.2024 

Dňa 25.10.2024 vydalo Ministerstvo ŽP SR Usmernenie k podávaniu Ohlásení o vzniku odpadu a nakladaní s ním v roku 2025, na základe ktorého stanovilo, že ročné Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním za rok 2024 bude možné podať už len elektronicky, a to cez Informačný systém odpadového hospodárstva, tzv. ISOH. Vydané usmernenie nebolo úplné, chýbali konkrétne postupy.


27.11.2024 Ministerstvo ŽP SR aktualizovalo vydané usmernenie a vydalo sériu krátkych návodov s cieľom stručne popísať postupy pri podávaní týchto ohlásení.


Postup podania ohlásenia

1. Prihlásenie sa na portál ISOH

Prihlásenie prebieha na stránke ISOH prostredníctvom elektronického overenia totožnosti osoby, ktorá ohlásenie podáva, cez stránku Slovensko.sk.

Podmienkou pre prihlásenie je potrebné vlastniť občiansky preukaz s elektronickým čipom. 

2. Podanie Ohlásenia

Ohlásenie je možné podať dvomi spôsobmi – manuálne alebo čiastočne automatizovane. Čiastočne automatizovaný spôsob vyžaduje súbor s predpísanou štruktúrou dát, ktorý bude možné priamo vkladať do ISOH-u.

Stanovená štruktúra elektronického XML súboru: OhlasenieOVznikuOdpaduANakladani_v1_7.xsd


Formulár Ohlásenia je implementovaný ako štandardný elektronický formulár tzv. eForm. Formulár pozostáva zo 6 sekcií:
1 – Identifikačné údaje
2 – Organizácia
3 – Prevádzkareň
4 – Opis zariadenia
5 – Opätovné použitie, recyklácia, zhodnocovanie
6 – Nakladanie s odpadom (pozor, Ministerstvo v sekcii 6/6 doplnilo kódy nakladania a vytvorilo nové kódy. Ako na to bude Ministerstvo reagovať, pozorne sledujeme a budeme priebežne aktualizovať)

Jednotlivé sekcie sú zobrazené na obrázkoch v uvedenom usmernení: https://www.isoh.gov.sk. Zobrazená je ako listinná, tak aj elektronická forma ohlásenia. Každá časť sa vypĺňa samostatne, prechod na nasledujúcu sekciu je podmienený správnym vyplnením aktuálnej sekcie.


Manuálne podanie ohlásenia

Ide o ručné vyplnenie formulára na stránke ISOH. Niektoré údaje, ako identifikačné a kontaktné údaje osoby, za ktorú sa ohlásenie podáva, sa vo formulári predvyplnia automaticky. Ďalej vyplníte sekcie formulára, ktoré sa Vás týkajú. V závere sa zobrazí rekapitulácia vyplnených údajov pre poslednú kontrolu pred odoslaním. Po záverečnej kontrole treba Ohlásenie podať a podpísať kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP).

V prípade, ak nedisponujete elektronickým podpisom, Ohlásenie za rok 2024 môžete podať aj bez elektronického podpisu. Výnimka platí len pre Ohlásenia za rok 2024. V ďalšom roku už takáto možnosť nebude k dispozícii. Je preto potrebné si kvalifikovaný elektronický podpis zabezpečiť.

 

Čiastočne automatizované podanie ohlásenia

Vyžaduje sa súbor vo formáte XML, ktorý nahradí manuálne vyplnenie formulára. Vloženie elektronického súboru sa vykoná kliknutím na tlačidlo „Nahrať XML súbor“ v spodnej časti formulára:

Všetky ostatné činnosti sú zhodné s manuálnym podaním – nasleduje kontrola formulára, podpisovanie a odoslanie rovnakým spôsobom ako pri manuálnom podaní.

Po podaní ohlásenia sa z portálu ISOH odhlásite cez tlačidlo „Odhlásiť sa“.

 

LEŽITÉ UPOZORNENIE: jednoznačný identifikátor pre konkrétne Ohlásenie predstavuje kombinácia dvoch údajov: IČO + NÁZOV PREVÁDZKY. Za každú prevádzku sa podáva samostatné ohlásenie. V názve prevádzky sa nesmiete pomýliť a to ani počas testovania (názov nesmie byť vymyslený a nesmie byť v ňom zmenené ani jedno písmeno, číslica alebo iný znak). Za platné podania sa berú všetky posledné podané ohlásenia s uvedenou identifikáciou (kombinácia dvoch údajov: IČO + názov prevádzky). Každý nový názov v položke „názov prevádzky“ spôsobí vytvorenie ďalšieho platného ohlásenia za prevádzku s uvedeným názvom. Každá prevádzkareň musí mať jednoznačný a nemenný názov a naopak dve rôzne prevádzkarne nesmú byť nazvané rovnako (pretože informačný systém by skôr podané ohlásenie prepísal nasledujúcim ohlásením).

Testovanie systému

Ministerstvo ŽP SR 9.12.2024 sprístupní elektronický formulár v ISOH a dáva tak možnosť si celý priebeh elektronického podania Ohlásenia vopred otestovať.

Čo si môžete vyskúšať?

    • vyplnenie formulára
    • opravy položiek formulára
    • priebežné ukladanie rozpracovaných formulárov
    • exporty a importy elektronických súborov vo formáte XML
    • podpisovanie kvalifikovaným elektronickým podpisom
    • podanie ohlásenia bez elektronického podpisu
    • stiahnutie protokolu o podaní

Testovať sa bude priamo v reálnom, produkčnom prostredí. Systém je nastavený tak, že bude akceptovať iba posledné riadne podané ohlásenie. Všetky predošlé podania sa odignorujú, tzn. že všetky predošlé podania (okrem posledného) môžete využívať na testovacie účely.

Všetky podania (t. j. údaje vložené do informačného systému) do 31.12.2024 budú považované za testovacie a tieto údaje budú neskôr vymazané. Aj v prípade, že Vaše podania v priebehu roka 2024 prebehnú v poriadku, budete ich musieť zopakovať v riadnom termíne, t. j. v období od 1.1.2025 do 28.2.2025.

Krátke návody „ako“ a často kladené otázky a odpovede

1. Ako sa prihlásim na „Slovensko.sk“ ?

  • cez internetovú stránku ISOH www.isoh.gov.sk a v nej kliknúť na tlačidlo „Prihlásiť“

2. Aká je štruktúra elektronického XML súboru?

3. Ako podám opravný výkaz?

  • V prípade ručne podaného výkazu už nie je možné ho dodatočne opravovať. Ešte pred podaním ohlásenia, si do svojho počítača stiahnite jeho elektronickú podobu (súbor .xml) a tento súbor si odložte.

Ak zistíte chybu v podanom ohlásení, postupujte ako pri podaní nového ohlásenia, avšak už nie manuálnym vyplnením celého formulára, ale nahratím .xml súboru, ktorý ste si uložili. Elektronický formulár sa vyplní kompletne údajmi zo súboru a teraz môžete opraviť ktorúkoľvek položku, mazať, či dopĺňať nové záznamy. Nikdy neupravujte samotný .xml súbor. Úpravu realizujte v systéme po jeho nahratí.

Pred podaním ohlásenia si nezabudnite opäť stiahnuť jeho elektronickú podobu vo formáte .xml a následne podajte.

  • Informačný systém bude akceptovať iba posledný riadne podaný výkaz. Všetky predošlé výkazy sa anulujú. Je možné podávať ľubovoľný počet opravných súborov. Systém bude akceptovať vždy iba posledný podaný výkaz.

4. Môžem podať ohlásenie aj listinne?

  • Nie.

5. Čo robiť s prípade výpadku informačného systému, resp. nefungovania služieb týkajúcich sa podávania ohlásení?

  • V období podávania ohlásení bude zabezpečený zvýšený dohľad nad fungovaním príslušných služieb informačného systému. V prípade jeho výpadku počas pracovného dňa sa predpokladajú urgentné opravy v priebehu pracovnej doby. Pri výpadku cez víkend, vo večerných a nočných hodinách budú servisné zásahy realizované v nasledujúci pracovný deň. Pri výpadkoch je potrebné sa podľa toho zariadiť a podanie zopakovať s ohľadom na tieto reakčné časy.

 

zdroj: https://www.isoh.gov.sk/uvod.html

 

V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať.

Tím AT CONSULT spol. s r. o.

www.atconsult.sk